När du får problem

Ibland kan ett nöje eller en hobby bli ett problem. Det gäller att vara medveten om symptomen och beteendet för att upptäcka varningssignaler hos dig själv eller de i din närhet.

Här har du exempelvis de vanligaste symptomen för ett av de vanligaste problemen som många har idag:

  • Du tänker ständigt på det
  • Du mår dåligt när du inte får göra det
  • Du börjar smyga runt och ljuga för att omgivningen inte ska kommentera
  • Du bryr dig inte om hur mycket du förlorar
  • Du vill ta revansch när det inte går som du tänkt dig
  • Du avbokar resor och träffar med nära och kära för att det kommer i vägen

Detta är de vanligaste symptomen för de som lider av olika typer av spelproblem. Men samma symptom listas när du undersöker träningsproblem eller ortorexi, en typ av överträning där kroppen bryts ned i stället för att byggas upp.

Just överträning kan dock vara svårare att upptäcka än spelberoende. De som tränar hårt och mycket får oftast massvis med beröm för sitt engagemang. Att personen skippar en fest för att kliva upp tidigt och gymma ses som ståndaktigt och disciplinerat, inte som ett vanligt varningstecken på ortorexi.

Personer med ortorexi är aldrig helt nöjda med sin instats och sätter hela tiden ribban högre. Om ett spinningspass inte gick så bra som du hoppats behöver du ta renvansch och göra ett till pass senare under dagen. Du skapar skyhöga förväntningar på dina resultat och din prestation och blir deprimerad när du inte kan eller orkar leva upp till det.

I början är personer med ortorexi i perfekt hälsa men allteftersom sjukdomen blir värre, försämras hälsan. Kroppen orkar inte med belastningen och tempot och muskler blir inte starkare utan drabbas av slitage. En del fokuserar endast på träning och skippar kosten vilket leder till extrem viktnedgång. Andra är maniska när det kommer till kosten och väger allt samt räknar ut mikrovärden.

Denna disciplin för träning och kost kan var hälsosam och bra, en del älskar att träna och gör det ofta. Men det gäller att kunna se skillnad på dem som tränar för att må bra och de som tränar för att få kontroll.