Träning under graviditeten har många fördelar

Alla vet ju att träning gör kroppen gott rent allmänt. Men det finns ytterligare anledningar att träna specifikt under graviditeten. Här förklarar vi varför och hur du bör träna genom hela graviditeten.

Gravidträningens fördelar

Kroppen genomgår en mängd förändringar under graviditeten och det kan sätta sina spår långt efter dessa nio månader. Att stärka muskler och leder kommer kunna underlätta många olika situationer inte bara under graviditeten och förlossningen, utan även tiden därefter. Kortfattat få du bland annat de följande fördelar av att träna under graviditeten:

  • Minskad risk för graviditetsdiabetes, högt blodtryck, rygg- och ledbesvär
  • Bättre sömnkvalitet och mer stresstålighet
  • Förbättrad syreupptagningsförmåga både för dig och fostret
  • Kom tillbaka snabbare i form efter förlossningen

Så bör du träna

Men för att få dessa fördelar gäller det att du tränar rätt också. Den första trimestern går det ofta bra att träna som vanligt. Men du kommer få mest fördelar av att träna upp bålmuskulaturen och bäckenbotten, samt satsa på hållningsträning. Denna träning kommer göra det lättare att hantera att tyngdpunkten i kroppen din flyttas framåt som magen växer. Konditionsträning är också bra, men kör inte mer än du känner att du klarar av. Du behöver alltså inte pressa dig.

Inne i andra trimestern har magen börjat växa på sig och du kan nog behöva lite nya träningskläder om du ska fortsätta kunna vara bekväm i alla övningar. Vänd dig helst till en specialistbutik som vet precis vad som är bäst när det kommer till träningskläder för gravida. Nu är det också dags att börja undvika en del träningsformer. Håll dig borta från sådant som kräver hög rörlighet eller hopp. Du bör även undvika tunga pressar över huvudet och övningar som plankan.

Slutligen i tredje trimestern ska du fokusera mer på just ryggträning. Men var noga med att inte belasta kroppen tungt. Målar är inte att bli starkare i detta skede utan underhålla den styrka du byggt upp och förhindra att den försämras. Många rekommenderar träning med maskiner under tredje trimesters då det gör det lättare att stabilisera bäckenet.