Träna trots skada eller sjukdom?

Skador och sjukdom är något vi alla råkar utför i en utsträckning eller annan. När detta drabbar något som är van att träna regelbundet är det ganska vanligt att de ställer sig själv och andra frågan om det fortfarande är okej att träna. Det finns dock inte ett enda svar som täcker alla situationer förutom ”det beror på”.

Skador

När det kommer till skador är vilken del av kroppen som skadats såklart den avgörande faktorn. En löpare som skadat knäet bör inte löpträna, men annan träning där benen inte används i någon betydelsefull utsträckning kan fungera alldeles utmärkt.

Men som många säkert vet kan träning med den skadade kroppsdelen vara ytterst viktig i vissa fall. Detta är ju trots allt en vanlig del av rehabilitering. Skillnaden är dock att detta är något som en sjukgymnast eller liknande ordinerat. Vid skada är det därför rekommenderat att man tar kontakt med vården innan man sätter upp sin egen träningsregim. Man kan även ta hjälp av en del receptfria läkemedel i en del fall. Butiker som Apomera kan vara till stor hjälp när man söker efter den typen av hjälp.

Sjukdom

Vid sjukdom är det viktigt att titta på vilka symptom man upplever. Somliga kan man ha och ändå träna medan andra fordrar att man satsar nästan uteslutet på vila. Till att böja med bör man alltid ta kontakt med en läkare för att få råd kring sin sjukdom innan man försöker bedöma själv. Något man dock kan förbereda sig för är att höra är att man aldrig bör belasta kroppen fysiskt om man har exempelvis feber. Även lätt träning är då något som man inte bör hålla på med.

Förkylningar är bland de vanligaste sjukdomarna som folk frågar om det ändå inte går att träna igenom. Åtminstone när symptomen känns relativt milda. En allvarlig risk av att träna under en förkylning är hjärtmuskelinflammation, som man kan läsa mer utförligt om på 1177. Risken att drabbas av det är visserligen inte så stor, men den för med sig allvarliga konsekvenser man garanterat kommer att ångra.