Rätt byxor till din träning

Träningsbyxor eller tights som sitter bra kan vara skillnad mellan ett bra eller dåligt träningspass. Vilken modell och form som du ska bära beror på vilken aktivitet du ska utföra.

De här tipsen kan hjälpa dig att hitta ett par tights som passar dig perfekt. Flera av tipsen kommer direkt från Sportamore som även säljer en mängd olika modeller.

  • Yoga – när du väljer ett yogapass ska du helst ha ett per tights med högre midja. Det är lättare att hålla positionerna när du har stöd för svank och mage. Du kan också göra alla rörelse med tryggheten att du inte blottar rumpan!
  • I provrummet – om du vill ha ett par tights till flera olika aktiviteter är den främsta delen passformen. Tights ska sitta tajt runt benen och magen. Om de sitter tajt runt benen men hasar ner i midjan kan det vara så att modellen inte passar dig eller att du behöver gå upp eller ned en storlek. Prova att göra utfall med benen och hoppa på plats, känn efter om de sitter på plats.
  • Styrketräning – planerar du att sitta i maskiner och lyfta vikter vill du inte ha onödigt många fickor och blixtlås som kan ligga och skava mot kroppen.
  • Löpning – kompressionstights håller allting på plats och ökar blodcirkulationen, under gynnsamma förhållande kan det leda till mer explosivitet i dina rörelser. Ska du träna utomhus under vinterhalvåret ska dina tights gärna ha reflextyg.
  • Crossfit – under crossfitträningen glider kettlebells och skivstänger över låren och dina tights håller inte lika länge. Tights inriktade mot crossfit har ofta förstärkningszoner där förslitningar är som mest vanligt.