Att vara effektiv i träningen

Effektivitet är något som inte bör underskattas när det kommer till träning. Vill man se resultat snabbare är det ofta smart att granska sin träning mer noggrant och justera om man märker av brister.

Tekniken är den mest grundläggande aspekten av effektiv träning. Och medan bristande teknik kan leda till mindre effektiv träning är det också något som resulterar i en mängd träningsskador varje år. Ett av de bästa sätten att garantera att man använder rätt teknik är att ta hjälp av en personlig tränare en timme eller två. En utbildad PT kan kontrollera att man utför övningarna på rätt sätt och rätta en där man gör fel.

Träningen kan även påverkas av vårt generella hälsotillstånd och det finns många hälsomarkörer som kan användas för att bygga upp en mer komplett bild av ens hälsa. Även sådan som kan betyda mer långsiktiga resultat. Detta är dock inget man kan kontrollera själv utan kräver experthjälp.

Det är också viktigt att variera sin träning på ett eller flera sätt. Håller man exempelvis på att lyfta vikter kan det vara bra att öka eller sänka antalet upprepningar man gör med en och samma övning. Med fler upprepningar kan man minska vikten något och med färre öka den.

Med just styrketräning är det viktigt att få i sig bra med protein efter ett träningspass. Proteinet är byggstenarna kroppen behöver för att bygga upp musklerna större och starkare. Men det verkar dock inte spela någon roll om man får i sig detta protein direkt efter ett pass eller flera timmar senare.

När det kommer till något som konditionsträning har upprepade studier och tester visat på att en kombination av hög och låg intensitet är väldigt effektiv träning. Eller vad man normalt sett kallar för intervallträning.